Articole, Fotografie pe film

Scanare rapida a filmelor foto negative

Nu, nu vreau sa ma laud cu faptul ca am reinventat apa calda. Pur si simplu ma plictiseam si am decis sa ma joc putin cu niste filme foto negative – color si alb negru.

Cum scanam rapid un film foto negativ?

Este foarte simplu. Avem nevoie de o sursa de lumina, de un aparat foto (preferabil DSLR) si de un obiectiv (preferabil unul macro, care sa focalizeze cat mai aproape).

Un obiectiv foarte potrivit pentru scanarea filmelor foto (sau a diapozitivelor) este ACESTA.

Ca sa scanez filmul din poza de mai jos am folosit ecranul calculatorului ca sursa de lumina. Am pus un fundal alb in Photoshop, ca sa fie lumina uniforma. Am tinut filmul foto negativ in mana, la o distanta de aproximativ 30 cm de monitor, iar cu aparatul in cealalta mana am fotografiat filmul, incercand sa fac o expunere cat mai corecta. Sursa de lumina poate fi orice, atata timp cat este cat de cat uniforma.

Dar ca sa ajung la rezultatul de mai jos, am trecut prin cateva faze, pe care le voi descrie mai jos.

Scanare rapida film foto negativ

De ce trebuie tinut filmul foto departe de monitor?

Daca as fi tinut filmul foto aproape, ar fi iesit in fotografie pixelii monitorului. Daca este tinut departe (aprox 30 cm), pixelii nu sunt in focus si se amesteca, se pierd. Este un aspect foarte important daca folosesti ca sursa de lumina pentru scanare un monitor sau ecran de tableta / smartphone.

In fotografia de mai jos am tinut filmul foto lipit de ecranul telefonului mobil. Ecranul era alb complet (este o aplicatie de Android care poate face asta).

Scanare film foto negativ aproape de ecranSe observa in fotografie pixelii ecranului, care dau aspect de poza din ziar.

Am ridicat filmul foto cu mana, tinandu-l la o anumita distanta de ecranul telefonului. Zona inchisa la culoare este lumina provenita de la ecran (am facut trecerea de la negativ la pozitiv si albul s-a transformat in negru).

Scanare film negativ, fara pixeliTadaaam! Pixelii nu se mai vad. Au ramas doar cateva zgarieturi, care se datoreaza faptului ca filmul este putin zgariat.

Acum hai sa trecem putin la partea de prelucrare.

Prelucrarea cadrelor scanate

Pentru prelucrare, folosesc Photoshop. Fotografia (scanarea) originala este un jpeg, care arata cam asa:

Film foto negativEste normal sa arate asa, pentru ca filmul foto este un negativ.

Ca sa rezolv aceasta problema, incarc aceasta imagine in Photoshop si folosesc comanda “invert“. Scurtatura pentru aceasta comanda este CTRL + i.

Iata ce se intampla cu fotografia dupa ce am apasat CTRL+i :

Scanare film negativ - comanda invertParca arata mai bine acum. Totusi, dupa ce folosim comanda “invert”, treaba nu este gata. Se observa ca fotografia are o tenta verzuie. Fiind un film foto alb-negru, pot sa o rezolv usor. Aplic o desaturare 100%, mai umblu putin la levels (comutatorul general) si gata. Scanarea este destul de reusita, avand in vedere materialele folosite.

Cum prelucram cadrele scanate de pe un film foto negativ color?

Daca filmul este color, prelucrarea in photoshop devine putin mai complicata. O simpla desaturare generala dupa scanare nu mai este de ajuns.

Iata mai jos un exemplu de prelucrare a filmului scanat, in 3 pasi.

Poza 1 – Imaginea originala – filmul color negativ.

Poza 2 – Imaginea, dupa aplicarea invert-ului (CTRL+i). Se observa ca imaginea este albastra.

Poza 3 – Imaginea arata normal. Pentru asta, am folosit functia “Levels“. Aceasta se acceseaza rapid apasand CTRL + L. In “Levels” m-am jucat cu comutatoarele pe fiecare canal de culoare (nu pe canalul general). Normal, cele mai spectaculoase rezultate se obtin lucrand pe canalul de albastru. Cu toate astea, sunt necesare corectii si pe canalele de verde si rosu. Nu e o reteta standard. Am facut chestia asta “la ochi”. Canalele de culoare se gasesc destul de usor atunci cand accesezi functia “Levels”. Cu siguranta te vei prinde repede de asta, chiar daca esti incepator.

Iata aici ceea ce am explicat mai sus:

Etape prelucrare film foto negativ colorCadrele din fotografia de mai sus au fost realizate cu un aparat foto de unica folosinta, cumparat cu 7,99 lei din Auchan. Iata aici cateva impresii si fotografii: https://dslr-foto.com/2013/09/04/aparat-foto-de-unica-folosinta-poze-mare/

Cadrele cu baiatul care zambeste (varul meu) au fost realizate cu un aparat foto SLR, Nikon N65 (cunoscut si ca F65). Obiectivul folosit a fost un Nikon Af-D 50mm f1,8, iar filmul foto – un Kodak Professional BW400CN.

Spor la fotografiat si scanat!

Autor:

Advertisements

Discussion

No comments yet.