Articole, FOTO

Fotografierea pasarilor – sfaturi

fotografiere pasari

Mi-am propus sa fac un scurt articol in care sa dau cateva sfaturi in legatura cu fotografierea pasarilor in zbor sau la sol. Am fost intrebat de mai multe persoane daca nu vreau sa dau sfaturi fotografilor incepatori pe blogul meu. Cred ca este greu sa fii profesor si sa te pui in pielea celui care nu stie ceva, incercad sa il faci sa inteleaga. Voi incerca si eu acest lucru, iar daca nu sunt destul de clar, aveti mai jos sectiunea de comentarii, unde astept intrebarile voastre.

Am fost de curand la mare si intr-o zi m-am jucat putin cu pescarusii, fotografic vorbind. Ca sa o luam cu inceputul, va spun ca am folosit urmatoarele:

Obiectivul folosit de mine este oarecum la limita cu distanta focala, in sensul ca as prefera unul cu o distanta focala chiar mai mare. Cateva sugestii (puteti da click pe ele pentru detalii):

Pentru cei care nu au destui bani, dar au dorinta, exista si obiective mai ieftine, fara stabilizare de imagine, ca acesta: Tamron AF-S 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro pentru Nikon (AFs = cu motor incorporat)

Daca am stabilit cateva obiective, e bine sa stim si de ce tocmai acestea. Nu e greu de inteles. Ne trebuie o distanta focala mare (obiectiv super tele), ca sa putem obtine imagini bune (fara crop) de la distanta. In plus, cu cat distanta focala este mai mare, cu atat scade profunzimea de camp, iar asta ne va ajuta sa obtinem efectul placut de fundal blurat in spatele subiectului clar. Este unul dintre elementele care ne va scoate in evidenta subiectul fotografiei.

Daca tot discutam de scoatere in evidenta a subiectului din fotografie, va trebui sa ne mai gandum la cateva lucruri. In primul rand iluminarea. Va trebui sa va asigurati ca sunteti intr-o buna pozitie, astfel incat sa aveti soarele in spate sau la un anumit unghi in lateral, astfel incat subiectul fotografiei sa fie bine evidentiat de lumina care ajunge la el. Desigur, fiecare are viziunile sale artistice si poate va dori sa fotografieze in contre-jour, dar nu despre asta vreau sa vorbesc aici.

De asemenea, o alta modelitate de a scoate bine in evidenta subiectul pe care il fotografiati sunt culorile. De exemplu un pescarus alb imaculat si corect iluminat de soare (vezi mai sus) se va vedea foarte placut pe fundalul unui cer albastru. Pe cand o pasare gri-maro se va vedea mai slab pe fundalul unui asfalt de aceeasi culoare (vezi fotografia cu cele doua vrebii, din acest articol).

Dupa ce ati avut grija la sfaturile de mai sus, va veti putea gandi si la alte lucruri. De exemplu o poza in natura este mult mai interesanta daca surprinde interactiuni intre vietuitoare. As da exemplu tot poza cu cele doua vrabii.

Legat de partea tehnica, va sfatuiesc sa folositi timpi de expunere foarte scurti, de 1/500, 1/640, 1/800, 1/1000… Pasarile au miscari rapide, neprevazute, care pot fi ,,inghetate” in fotografie doar cu ajutorul timpilor scurti de expunere. Ok, poate uneori va fi prea putin lumina ca sa folositi timpi scurti de expunere si veti fi tentati sa lungiti timpul de expunere, ca sa lasati mai mult timp luminii sa ajunga la senzor si sa obtineti imagini mai luminoase. Aceasta este o loterie pe care nu v-o recomand, mai ales la inceput. Veti risca sa aveti poze neclare prin faptul ca sunt miscate. In acest caz va recomand sa pastrati un timp scurt de expunere si sa ridicati valoarea ISO. Stiu, poate zgomotul de imagine va deranjeaza. Dar incepand cu Lightroom si terminand cu diverse pluginuri de Photoshop, aveti mai multe posibilitati de a indeparta zgomotul de imagine daca o poza chiar este reusita. Pe cand o poza miscata nu o mai reparati cu nimic.

Puteti folosit timpi mai scurti de expunere daca doriti sa utilizati tehnica de panning, adica urmarirea subiectului cu aparatul in timp de realizati fotografii in rafala. Rezultatele pot fi frumoase, dar dupa cum spuneam este o loterie, mai ales daca sunteti incepatori. Puteti incerca si cu timpul veti obtine rezultate din ce in ce mai bune.

Ca mod de fotografiere, va sfatuiesc sa alegeti modul de prioritate pentru timpul de expunere. Pe rotita selectoare de la Nikon il gasiti cu simbolul S, iar la Canon cu simbolul Tv. Acest program va lasa sa va alegeti timpul de expunere, iar in rest se ocupa aparatul de totul. De asemenea, nu uitati sa alegeti o valoare ISO potrivita pentru conditiile de lumina. Pentru soare plin puteti incepe cu ISO 200, iar pentru o zi innorata, incercati chiar si cu ISO 800 sau mai mult.

Avioanele sunt tot pasari, nu? 🙂  Regulile sunt cam aceleasi.

fotografiere-avioane

Legat de focus, va sfatuiesc sa folositi punctul de focus din mijlocul cadrului, cel central. La toate aparatele DSLR acesta este punctul care cu siguranta are senzor de focus in cruce. Acest senzor in cruce asigura focalizarea cea mai rapida si mai precisa. Tot legat de focalizare, va sfatuiesc sa alegeti focalizarea continua, deoarece fotografiati un subiect in miscare si doar focalizarea continua va asigura ca subiectul voastru va fi clar in orice fotografie. Ca sa selectati punctul de focus din mijlocul cadrului pentru focalizare, gasiti setarea in meniu, la meniul pentru focus, la AF area mode. Selectati single point, apoi cu ajutorul butonului cu sageti asigurati-va ca single point-ul este cel din mijlocul cadrului. Pentru a selecta focalizarea continua eu am la Nikon D90 un buton cu AF pe aparat. Trebuie apasat butonul si invartit de rotita pana cand apare optiunea AF-C pe ecran.

Mai departe nu trebuie decat sa va asigurati ca modul de fotografiere este rafala. Acest mode se poate selecta de obicei cu ajutorul unui buton care este inscriptionat cu mai multe dreptunghiuri suprapuse, un cronometru sau o telecomanda. Asta difera de la aparat la aparat. Simbulul cu dreptunghiurile suprapuse inseamna rafala.

In continuare nu aveti decat sa iesit la fotografiat pasari pe plaja, la munte, pe campii, unde vreti. Trebuie sa urmariti pasarile prin vizorul aparatului si sa va asigurati ca aveti punctul din centrul cadrului intotdeauna pe ele, deoarece acest punct va asigura focalizarea continua. Pentru o buna prelucrare a rezultatelor voastre, va sfatuiesc sa fotografiati in format RAW si sa folositi programul Adobe Lightroom pentru export in format jpg si corectii. Nimeni nu s-a nascut invatat, dar cu timpul si cu ajutorul prietenilor va veti descurca din ce in ce mai bine, daca va place fotografia.

Spor la fotografiat!

Advertisements

Discussion

3 thoughts on “Fotografierea pasarilor – sfaturi

  1. Un sfat va rog:
    Am gasit de cumparat un: Nikon 70-300mm f/4-5.6G – stare ca si nou – la 250 lei; se merita achizitionat? (tinand cont ca nu are VR)
    (folosesc un D90 si un D70s)
    In acest moment am si un 55-200 VR.

    Posted by dutaa | 10 November 2013, 21:02
    • Avand in vedere ca ai putea sa cheltuiesti atat sau chiar mai mult pentru stabilizarea de imagine, eu zic ca obiectivul gasit de tine merita. Probabil ca vrei sa fotografiezi pasari (din moment ce ai ajuns la acest articol). Pasarile au miscari rapide, asa ca oricum va trebui sa folosesti timpi de expunere foarte scurti. In general, daca fotografiezi la timpi mai scurti de 1/300, nu o sa ai probleme cu stabilizarea (chiar daca ea nu exista).

      La pretul asta si in starea in care este obiectivul (ca nou), nu vei fi deloc dezamagit. Sa ai parte de lumina buna!

      Posted by dslr-foto.com | 10 November 2013, 23:24
  2. Te salut. Am pasarile ca hobby si vreau sa incep sa le fotografiez. Si am nevoie de indrumari in acest sens. Unele modele din articol nu mai se fabrica.

    Ai putea sa imi recomanzi ceva bun, ( chiar si second hand) in bugetul de 400 euro?

    Multumesc mult.

    Posted by Joe | 12 June 2015, 17:20